Zobacz pełną wersję : jaki to owad ?
Wczoraj znalazłam u siebie w pokoju owada o niezwykłym wyglądzie: 6 cm długosci mniej więcej, długie zakrzywione rożki do wewnątrz i łapki z czyms co przypominało paluszki !!!! Koloru czarnego to stworzenie było. Od wczoraj męczy mnie bardzo co to był za gatunek a jestem kompletnym laikiem w tym względzie. Czy mógby mi ktoś pomoc ???
Dziękuję
Podaj bardziej szczegułowy opis, z takm nic nie wskurasz.
-jaki miał odwłok
-głowę
-czy na hitynce były jakieś fałdy
-a najlepiej przysłać zdięcie owego żuka
Nie znam się kompletnie na owadach ale wydaje mi sie że znakiem rozpoznawczym mogą byc te zakręcone dłuuuuuuuuuuuuuuuuugie czułki... Zdjęcia niestety nie mam. Może chociaż ktoś podpowie gdzie w internecie mogę sobie zdjęcia róznych gatrunków poglądac ?
a moze byl to to rohatyniec? szalenie rzadki owad
Krzysztof.W
23-04-2012, 13:02
Prędzej jakiś chrząszcz z rodziny kuskowatych.
moze latajaca krowa :P albo pizmak :)
Moim zdaniem, sądząc po wielkości, jest to albo Kozioróg dębosz (Cerambyx cerdo), lub borodziej próchnik (Ergates faber).
Chyba jednak będzie to kozioróg, ponieważ na Ergatesy jeszcze za wcześ nie.
W załączniku zdięcia obydwu gatunków.
PS. Są to chrząszcze z rodziny kózkowatych. Obydwa są coraz rzadsze i znajdują się obecnie pod ochroną gatunkową.
Pierszy z nich Rozwija się jako larwa w wolno stojących, starych ale jeszcze żywych dębach. Z roku na rok staje się coraz zadszy co spowodowane jest wycinaniem starych wiekowych dębów.
Drógi gatunek rozwija się w drewnie iglastym. Kiedys był poważnym szkodnikiem technicznym drewna. Opada słupy drewniane, podklady kolejowe itp. Jednak liczebność i liczba stanowisk tego chrząszcza z roku na rok zmniejsza się.
Mam nadzieję, że pomogłem Pani.
Czy to był ten owad którego opisał Cerdo?
Bardzo uprzejmie Panu dziękuję za fachowość i zdjęcia.